Anti Animalia -eläinvastaisuuspalkinnon voittaja on Atria

Anti Animalia on kyseenalainen tunnustus eläinten oikeuksia polkevalle taholle. Tänä vuonna ehdolla oli 5 kotimaisen tuhotuotannon mestaria, jotka ovat edistäneet broilerinlihan kulutusta ja tuotantoa Suomessa. Te äänestitte voittajaksi Atrian megateurastamon, joka sai noin 40 % äänistä.

Ehdolla olivat:

Atria: Uudesta megateurastamosta, joka tuhoaa broilereita ennennäkemättömällä vauhdilla.

HKFoods Kariniemen kananpoika: Broilerintuotannon vastuullisuusviestinnäksi naamioidusta viherpesusta.

Maa- ja metsätalousministeriö: Broilerin kehonosien vienninedistämisestä Kiinaan.

Naapurin maalaiskana: Hämäävän brändinimen taakse kätkeytymisestä ja kärsimyksen ulkoistamisesta.

Saarioinen: Broileri-sanan tuomisesta ja broilerinkulutuksen kysynnän massiivisesta levittämisestä suomalaisten pöytiin 1970-luvulla.

Miksi juuri nämä ehdokkaat?

Atria on investoinut jättimäiseen broileriteurastamoon, jossa broileri on pelkkää raaka-ainetta liukuhihnalla. Tuhotuotannon tehostaminen sivuuttaa broilerikanat tuntevina yksilöinä. Tehtaassa teurastetaan yli 100 000 lintua vuorokaudessa. 

HKFoods nosti itsensä ympäristöystävällisyyden lippulaivaksi laskemalla maailman ensimmäisenä broilerin vesijalanjäljen Kariniemen kananpojalle. Vesijalanjälki ei kerro ympäristö- ja luontokatovaikutuksista. Lisäksi brändi markkinoi muutaman pilottitilan laskentaan perustuen, että broilerin hiilijalanjälki on pieni ja kutsuu tätä “parhaaksi ilmastoreseptiksi”.  Yhtiö luo ympäristöväitteillään kuvaa vastuullisesta tuotannosta, vaikka broilerinlihan luontokatovaikutukset ovat huomattavat. 

Maa- ja metsätalousministeriö toimii yli hallituskausien aktiivisesti broilerituotannon edistäjänä ja on erityisesti tukenut broilerin vientiä Kiinaan. Viennillä tähdätään kasvaviin markkinoihin ja volyymeihin eläinten hyvinvoinnista ja ympäristövaikutuksista piittaamatta. Maa- ja metsätalousministeriö toimii broileriteollisuuden jatkeena ja broilerinlihan menekinedistäjänä. 

Naapurin maalaiskana markkinoi itseään ”parempana vaihtoehtona”, mutta tuotanto perustuu broilerien vanhempaispolven lintujen tuontiin ja broilerin alkupään tuotannon kärsimyksen ulkoistamiseen Suomen ulkopuolelle. Hämäävän brändinimen ja markkinoinnin taakse häviää tuhotuotettu lintu, joka kasvatetaan yhtä ahtaasti ikkunattomissa halleissa kuin “naapuria kauempana” kasvatetut broilerikanat. Broilerien emot eivät ole peräisin naapurista, vaan ne tuodaan Suomen rajojen ulkopuolelta. Emolintujen hautomoissa on myös paljastunut tipujen kärsimystä.   

Saarioinen oli 1970-luvulla avainroolissa broilerin läpimurrossa Suomessa. Yritys toi ”broilerin” käsitteen kuluttajien tietoisuuteen ja teki kanojen massatuotannosta arkipäiväistä. Tämä historiallinen muutos on synnyttänyt pohjan nykyiselle broilerien tuhotuotannolle. 

Lue lisää ehdokkaista täältä.

Tutustu myös Animalian Tuhotuotetut-kampanjaan!