Prada julkistaa turkittomuuslinjauksen ja liittyy kansainväliseen Fur Free Retailer -ohjelmaan

Prada Group on ilmoittanut tänään 22. toukokuuta, ettei se jatkossa käytä eläinperäisiä turkiksia mallistoissaan tai uusissa tuotteissaan. Linjaus tulee voimaan vuoden 2020 naisten kesämallistosta lähtien. Jäljellä oleva varasto myydään loppuun. Julkistus tehdään yhteistyössä kansainvälisen turkisten vastaisen yhteenliittymän Fur Free Alliancen (FFA) kanssa. FFA:lla on yli 50 jäsenjärjestöä yli 40 maassa.  

Prada Group on sitoutunut edistyksellisyyteen ja sosiaaliseen vastuuseen, ja turkittomuuslinjauksemme täydentää tätä. Linjaus on seurausta hyvin sujuneista keskusteluistamme FFA:n, ja erityisesti sen järjestöjen LAVin ja Humane Societyn, kanssa. Keskittymällä uusiin materiaaleihin voimme koetella luovan suunnittelun rajoja ja samalla vastata eettisesti tuotettujen tuotteiden kysyntään”, kertoo Pradan pääsuunnittelija ja toinen toimitusjohtaja Miuccia Prada. 

“Fur Free Alliance kiittelee Pradan päätöstä ryhtyä turkittomaksi. Prada ja sen tuotemerkit liittyvät turkittomien brändien kasvavaan joukkoon, joka reagoi asiakkaiden muuttuviin asenteisiin eläimiä kohtaan”, sanoo Joh Vinding, Fur Free Alliancen puheenjohtaja. 

FFA:n jäsenjärjestöt Animalia ja Oikeutta eläimille pitävät tärkeänä sitä, että isot muotitalot tekevät päätöksiä eettisen muodin puolesta.  

”On hienoa, että saimme Pradan mukaan kasvavaan muotitalojen joukkoon, jolle on tärkeää tehdä muotia eettisesti kestävällä tavalla. Suurin osa eurooppalaisista vastustaa turkistarhausta, ja ihmiset vaativat yhä enemmän vastuullisuutta myös yrityksiltä. Turkistarhaus ei mahdu ihmisten moraalikäsitykseen. Näin ison nimen liittyminen mukaan Fur Free Retailer -ohjelmaan on jälleen uusi isku turkisalalle”, kertoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila 

”Olemme iloisia siitä, että yritykset ottavat vastuuta turkittomuuslinjauksilla, kun esimerkiksi Suomessa tuntuu olevan vaikea saada rajoitettua turkistarhausta lainsäädännöllä. Ihmiset haluavat parempaa eläimille ja valitsevat tuotteita, jotka tehdään niitä kunnioittaen”, sanoo Oikeutta eläimille -yhdistyksen Kristo Muurimaa.   

Pradan sitoutuminen turkittomuuteen on ollut nopeaa. 

”Aloitimme keskustelut Pradan kanssa hieman yli vuosi sitten, joten se on yksi nopeimmin turkittomuuteen sitoutuneista yrityksistä, joiden kanssa olemme neuvotelleet. Fur Free Retailer  ohjelmaan kuuluu 1 000 yritystä, mikä todistaa, että turkittomuuden suosio kasvaa nopeasti. On erittäin epätodennäköistä, että turkiksista tulisi enää koskaan hyväksyttävä trendi. Tämä on hieno päivä eläimille”, Fur Free Alliancen ohjelmajohtaja Brigit Oele sanoo.   

 

Lisätiedot: 

Laura Uotila 
eläinsuojeluasiantuntija, Animalia 
puh. 050 543 9601  
laura.uotila(at)animalia.fi 

Kristo Muurimaa 
Oikeutta eläimille 
puh. 044 722 3352 
kristo.muurimaa(at)oikeuttaelaimille.fi 

Prada Press Office 
Tel. +39.02.567811 
corporatepress(at)prada.com  

Fur Free Alliance 
Brigit Oele 
Tel +31 6 33983941 
info(at)furfreealliance.com  

PRADA Group  

PRADA Group on luksustuotteiden maailmanjohtaja, jonka tuotemerkkeihin kuuluvat Prada, Miu MiuChurch’s ja Car Shoe -tuotemerkit, jotka valmistavat muun muassa käsilaukkuja, jalkineita ja asusteita. Pradan tuotteita myydään 70 maassa maailmanlaajuisesti. Lisäksi yhtiön tuotteita myydään franchise-myymälöissä, usean muotibrändin liikkeissä, luksustavarataloissa ja itsenäisten jälleenmyyjien toimesta. 

Fur Free Alliance 

Kansainvälinen yli 50 organisaation kattojärjestö, joka toimii yhdessä lopettaakseen eläinten hyväksikäytön ja tappamisen niiden turkkien vuoksi. FFA:n Fur Free Retailer -ohjelma pyörii yli 30 maassa, ja se tuo yhteen turkittomat liikkeet ja eettisiä tuotteita etsivät asiakkaat.  

 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sinua saattaisi kiinnostaa myös