Väärinmerkityt turkistuotteet – harhaanjohdetut kuluttajat

Animalian selvitys turkissomisteiden puutteellisista merkinnöistä Suomessa

Väärinmerkityt turkistuotteet - harhaanjohdetut kuluttajatSuomessa toteutettiin selvitys aitoja turkissomisteita sisältävien tekstiilien merkinnöistä marras-joulukuussa 2016. Selvitys on osa kymmenen EU-maan kansainvälistä projektia, jonka kaikki tulokset julkistetaan myöhemmin. Projektin tarkoitus on vaikuttaa EU-lainsäädäntöön sekä sen valvontaan ja saada aitoja turkissomisteita koskevat merkinnät vastaamaan paremmin tuotteiden koostumusta.

Nykyinen lainsäädäntö vaatii merkitsemään tuotteen, mikäli siinä on käytetty aitoa turkista, nahkaa, luuta tai untuvaa. Vuodesta 2012 lähtien EU-alueelle tuotujen tai siellä valmistettujen tekstiilituotteiden on tullut sisältää merkintä, mikäli niissä on mukana aitoa turkista. Tuotteista tulee löytyä teksti ”sisältää muuta kuin tekstiiliä olevia eläinperäisiä osia”. Tämä merkintä löytyi Suomessa tutkituista vaatteista vain joka kolmannesta.

Suomessa tarkastettiin satunnaisotannalla 61 eri puolella Suomea myynnissä olevan turkissomisteita sisältävän tuotteen merkinnät. Niistä kaksi kolmasosaa, 40 tuotetta, oli merkitty EU:n merkintöjä säätelevän artiklan vastaisesti. Merkinnät olivat siis puutteellisia.

Tarkempaan tutkimukseen vietiin neljä tuotetta: takki, kaksi pipoa ja villatakki. Yhdenkään tuotteen merkintä ei kertonut sen sisältävän turkista, vaikka kaikkien neljän vaatteen turkissomisteet todettiin aidoiksi. Esimerkiksi takin hupun turkisreunus vastasi tutkimuksen mukaan supikoiran karvaa, mutta voi olla peräisin myös koirasta. Suomalainen kuluttaja ei siis voi tällä hetkellä luotettavasti selvittää, sisältääkö hänen ostamansa vaate aitoa turkista.

Ongelma on kuitenkin vielä laajempi. Useaan turkista sisältävään tuotteeseen ei vaadita merkintää lainkaan. Näitä tuotteita ovat enemmän kuin 20 % turkista sisältävät tuotteet, jotka eivät kuulu tekstiililainsäädännön piiriin. Näin ollen mitä enemmän turkista tuote sisältää, sitä varmemmin sitä ei tarvitse merkitä. Merkinnän ulkopuolelle jäävät myös esimerkiksi kengät, laukut ja muut asusteet.

Selvityksen Suomen osuuden toteutti Animalia ja näytteet tutki Luonnontieteellinen keskusmuseo.

Lue ja lataa koko raportti: Väärinmerkityt turkistuotteet – harhaanjohdetut kuluttajat.

Näin voit auttaa turkiseläimiä::

  • Äänestä Anti Animalia -kampanjassa ja kannusta yrityksiä luopumaan turkiksista.
  • Ryhdy Animalian kuukausilahjoittajaksi. Säännöllinen tuki mahdollistaa, että voimme työskennellä pitkäjänteisesti eläinten hyväksi. Jo 7 euroa kuukaudessa auttaa!
  • Tee 20 € kertalahjoitus helposti tekstiviestillä: Lähetä viesti ANIMALIA20 numeroon 16155. Tekstiviestilahjoitus veloitetaan puhelinlaskultasi.

 

Yhteistyömme tuottaa tulosta!

Kansainvälinen työ eläinten puolesta on mahdollista lahjoittajien ja jäsenten tuella. Turkisselvitys toimii viimeisimpänä esimerkkinä eri maiden eläinsuojelu- ja eläinoikeusjärjestöjen tiiviistä yhteis- ja vaikuttamistyöstä.

Tukijoidemme tuella on merkitystä, nyt ja tulevaisuudessa. Toimimme lähes täysin yksityishenkilöiden tuella, joten kaikki apu on tarpeen.

 

Lisätietoa:

Turkittomuuteen sitoutuneet liikkeet on listattu Animalian sivulla.

Fur Free Alliancen julkaisema raportti koko EU-alueen turkisten merkinnöistä ”Mislabelled and misleading. Fur labelling problems in the EU market: Why consumers need clear labelling of all real fur products.”