Koirakaksikko, geeniteknologia, 200 ankkaa – suositukset DocPointiin

Koirakaksikko, geeniteknologia, 200 ankkaa – suositukset DocPointiin

Dokumenttielokuvafestivaali DocPoint järjestetään Helsingissä 28.1.–3.2.2019. Elokuvien aihekirjo kattaa niin demokratian rapautumisen, parisuhdekriisit kuin urheilumaailman, mutta Animalian suosituksiin on valikoitu luonnollisesti vain eläinaiheisia teoksia. Tutustu poimintoihimme alta ja valitse omat suosikkisi!

Lisää katsottavaa sekä tarkat esitysajat löydät DocPoint-festivaalin kotisivuilta.

 

 

For the Birds

Kathy Murphy rakastaa lintuja jopa liiankin kanssa; ankkoja, kanoja, hanhia ja kalkkunoita on haalittu perheen ahtaaseen asuntoon ja mutaiselle tontille lähes 200 yksilön verran. Kathyn mies Gary sietää vaimonsa lintuharrastusta pitkin hampain, mutta hänenkin kärsivällisyytensä alkaa olla lopussa. ”Oli ihan ok herätä kukonlauluun, mutta on eri asia herätä joka aamu sängynpäädyssä kököttävän kukon tuijotukseen”, mies manailee.

Naapureilta ja valvontaviranomaisilta ei heru ymmärrystä senkään vertaa, ja elokuvan alkaessa prosessi siirtää lintuja pois Murphyjen tiluksilta on käynnistynyt. Kathy Murphy ei näytä itse käsittävän, mitä haittaa lintujen haalimisesta voi olla sekä eläinten hyvinvoinnille että Kathyn omalle parisuhteelle.

For The Birds piirtää kuvan tilanteesta, joka on eläinsuojelun arkipäivää myös Suomessa. Hyvistä tarkoitusperistä kumpuava eläinrakkaus johtaa äärimmäiseen tilanteeseen, jossa tiedot, taidot ja kokonaiskäsitys eivät enää kohtaa. Kathy Murphy voisi olla kuka tahansa meistä: valehtelemme helposti itsellemme syistä, joiden vuoksi otamme eläimiä hoidettavaksemme. Teemmekö sen todella taataksemme eläimille hyvän elämän vai onko juurisyy jossain muualla?

Elokuva pakottaa kysymään, millaisia tarpeita eläimistä huolehtiminen meissä täyttää, millä oikeudella oikeastaan otamme eläimiä hoitoomme ja milloin pelkkä rakkaus eläimiin ei enää riitä. Dokumentin keskiössä säteilee tarve tuntea yhteyttä maailmaan ja muihin eläviin olentoihin – vaikka väkisin.

Esitysajat ja lisätiedot: For The Birds >>


Los Reyes

Santiago de Chilen suurin skeittipuisto Los Reyes on paitsi teinien kokoontumispaikka, myös kahden kulkukoiran koti. Vanhempi on pörröinen ja harmaakuonoinen ja kelpuuttaa leikkikaluksi mitä hyvänsä: käytetyn juomapullon, kolatölkin tai vaikka kiven. Nuoremman ja virkeämmän koiran lempipuuhaa on leikkiä kuluneella tennispallolla aivan skeittirampin reunalla.

Los Reyes (’kuninkaat’) asettuu osaksi cinéma véritén eli totuuselokuvan kaanonia. Cinéma vérité on dokumenttielokuvan lajityyppi, jossa painotetaan ”aitoutta”; oikeaa elämää, aitoja olosuhteita, todellisia keskusteluja. Tällä kertaa oikeat nuorten keskustelut seksistä, pilvenpoltosta ja mistään ymmärtämättömistä vanhemmista kuvitetaan kahden koiran näkökulmasta. Ihmisten arkihuolet siirtyvät keskiöstä taustalle, ja kamera viipyilee koirakaksikon kiireettömässä olemisessa, iltapäivänokosissa tai postinjakajan jahtaamisessa.

Ihmisen ja koiran yhteinen historia on pitkä, mutta harvemmin olen nähnyt lajiemme rinnakkaiselosta kertovaa elokuvaa, joka myöntää ihmisnäkökulman rajallisuuden. Posthumanismin aikakaudella ihminen palautuu parrasvalojen keskeltä luontokappaleeksi muiden joukkoon, ja ainakin tämän elokuvan tapauksessa todellisilla kuninkailla on neljä jalkaa ja heiluvainen häntä.

Esitysajat ja lisätiedot: Los Reyes >>
Katso traileri!

Genesis 2.0

On esitetty, että esivanhempamme pitivät eläinten sieluja kuolemattomina, ja etenkin suuret nisäkkäät olivat tärkeitä. Ajateltiin, että ne ylläpitivät yhteyttä henkimaailmaan ja tuonpuoleiseen. Merkityksellisin oli tietenkin nisäkkäistä suurin: mammutti pitkine karvoineen ja kohti taivasta kaartuvine torahampaineen.

Genesis 2.0 seuraa kahta veljestä, jotka matkaavat terveyttään ja henkeään uhmaten Siperian pohjoisimmille laidoille kaivamaan routaisesta maasta esiin mammuttien luita ja hampaita. Toinen tarvitsee jäänteistä maksettavat jättikorvaukset, toinen haluaa tosissaan herättää lajin uudelleen henkiin.

Elokuva kietoo yhteen moderniin geeni- ja soluteknologiaan liittyvän eettisen pohdinnan ja perimätietoon pohjautuvat myytit ja uskomukset. Kuka päättää, herätetäänkö kertaalleen sukupuuttoon kuolleita eläimiä uudelleen henkiin? Mistä kumpuaa ihmisen pakonomainen tarve peukaloida luontoa?

Esihistorialliset serkkumme ajattelivat eläinsielujen siirtyvän ylisukupolvisesti yksilöstä toiseen. Siksi ajatus lopullisesta kuolemasta ei kuulunut osaksi arkijärkeä, ja ihmisyhteisöt päätyivät tappamaan lukuisat saalistamansa lajit sukupuuttoon. Kenties pakkomielteemme herättää mammutti henkiin onkin ennen kaikkea epätoivoinen yritys elvyttää kadonnut yhteytemme elonkehään ja koko maailmankaikkeuteen.

Esitysajat ja lisätiedot: Genesis 2.0 >>
Katso traileri!


Emmi Pääkkönen
Animalian markkinointiviestinnän suunnittelija