Burberry luopuu turkiksista

Burberry luopuu turkiksista

Samaan aikaan kun kansainväliset eläinjärjestöt vetoavat New Yorkin muotiviikkojen aikaan Pradaan turkittomuuden puolesta, Burberry kertoo uudesta turkittomuuslinjauksestaan. Burberry on myös suomalaisen Saga Fursin asiakas.

Burberryn uuden suunnittelijan Riccardo Tiscin debyyttinäytöksessä syyskuussa ei tulla näkemään aitoja turkiksia. Uusia turkistuotteita ei tule enää Burberryn kokoelmiin, ja olemassa olevat turkikset katoavat valikoimista ajan kanssa.

“Animalia iloitsee Burberryn vastuullisesta päätöksestä, ja toivottaa yhtiön tervetulleeksi niiden lukuisten muotitalojen joukkoon, jotka ovat yksi toisensa jälkeen sitoutuneet turkittomuuteen. Samaan aikaan suomalaisen turkistuotannon edunvalvovat tekevät kaikkensa viherpestäkseen ja edistääkseen turkisten käyttöä. Kuitenkin maailma ympärillä muuttuu ja turkistarhaus tulee siirtymään historiaan. Muodin tulevaisuus on turkiton”, sanoo Animalian toiminnanjohtaja Mai Kivelä.

Burberry on tehnyt uudet kestävän kehityksen linjauksensa, joilla se haluaa vastata myymättömien vaatteiden polttamisesta nousseeseen kohuun. Tästä toimintavasta tullaan myös luopumaan.

Burberry haluaa liittyä muiden nykyaikaisten luksusmerkkien, kuten Versacen ja Guccin joukkoon, ja luopua käyttämistään kanin, ketun, minkin ja supikoiran turkiksista kokonaan.

“Moderni luksus on sosiaalisesti ja ympäristön kannalta kestävää. Tämä ajatus on Burberryn ydin ja avain menestykseemme tulevaisuudessa”, sanoo Burberryn toimitusjohtaja Marco Gobbetti yrityksen tiedotteessa.

Burberry on ainakin vielä 2017 ollut myös suomalaisomisteisen Saga Fursin asiakas. Myös muun muassa Versace, Gucci ja Michael Kors ovat olleet Saga Fursin asiakkaita, mutta luopuneet turkisten käytöstä sittemmin.

Lisätietoja

Mai Kivelä
toiminnanjohtaja, Animalia
puh. 050 384 5072
mai.kivela(at)animalia.fi

Lähteet:
Reuters
Burberry