Gucci luopuu turkiksista

Gucci luopuu turkiksista

Gucci, 
yksi maailman johtavista muotitaloista on ilmoittanut hetki sitten, ettei se aio käyttää mallistoissaan enää aitoja turkiksia. Linjaus tulee voimaan kevään ja kesän 2018 mallistosta alkaen. Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarri kertoi yrityksen turkittomasta linjauksesta keskiviikkoiltana Lontoossa.

Guccin päätös syntyi yhdysvaltalaisen The Humane Society of the United States (HSUS) ja italialaisen LAV -eläinjärjestöjen pitkien neuvotteluiden tuloksena.

”Yhteiskuntavastuu on yksi Guccin perusarvoista, ja aiomme tehdä jatkossakin parhaamme ympäristön ja eläinten hyväksi. HSUS:n ja LAV:n avulla Gucci haluaa ottaa tämän tärkeän askeleen. Toivomme, että se inspiroi myös muita ja muuttaa luksusmuodin maailmaa paremmaksi”, sanoo Guccin toimitusjohtaja Marco Bizzarri.

HSUS ja LAV ovat kansainvälisen Fur Free Alliancen (FFA) jäseniä. FFA:lla on ympäri maailmaa yli 40 jäsenjärjestöä, jotka tekevät kansainvälistä yhteistyötä turkistuotannon lopettamiseksi. Suomessa Fur Free Alliancea edustaa Animalia.

“Guccin linjaus turkittomuudesta on merkki muotialan radikaalista suunnanmuutoksesta ja eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin merkityksen noususta. Tuotteiden eettisyyttä ajattelevien kuluttajien joukko kasvaa koko ajan. He eivät halua olla osallisina julmassa ja vanhanaikaisessa turkistuotannossa. Gucci on ymmärtänyt tämän ja tulee saamaan valtavasti positiivista huomiota uuden linjansa ansiosta. Guccin päätös lisää painetta myös muita muotialan toimijoita kohtaan. Kiitämme Guccia tästä hienosta päätöksestä sekä Fur Free Alliancea, HSUS:ia ja LAV:ta upeasta työstä, jota he ovat tehneet tämän eteen”, kertoo Animalian vs. toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs.

Guccin turkiton linjaus koskee minkkiä, kojoottia, supikoiraa, kettua, kania ja karakul-lammasta, josta tehdään muun muassa kriminturkkeja, sekä kaikkia muita lajeja, joita tarhataan tai pyydetään turkiksia varten.

Gucci liittyy päätöksellään monien muiden turkittomuuteen sitoutuneiden muotialan yritysten, kuten Armanin, Hugo Bossin ja YOOX Net-A-Porterin, joukkoon ja kansainväliseen Fur Free Retailer –ohjelmaan. Suomessa turkittomien liikkeiden ohjelmaa ylläpitää Animalia.

“Maailmalla isot muotialan vaikuttajat toisensa perään haluavat irtautua epäeettisestä toiminnasta. He poistavat valikoimistaan turkistuotteet, jotka saattavat muodostaa tuotevalikoimasta huomattavan osan. Animalia haluaa juuri parhaillaan käynnissä olevassa Anti Animalia -kampanjassaan vaikuttaa suomalaisiin yrityksiin, jotta ne luopuisivat aitojen turkissomisteisten tuotteiden myynnistä. Kuluttajat saavat kannustaa nimettyjä yrityksiä luopumaan turkiksista kampanjan äänestyssivulla. Äänestys on ollut menestys, siihen on saatu yli 2 000 ääntä alle kahdessa viikossa. Eläinten kunnioitus on jo juurtunut syvälle myös suomalaisten kuluttajien arvoihin”, kertoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila.

”Turkisteollisuudessa eläimet ovat jo vuosikymmeniä joutuneet kärsimään sietämättömästä julmuudesta. Guccin uusi turkislinjaus on merkkipaalu luksusmuotiteollisuuden historiassa ja esimerkki koko muotialalle. Gucci ottaa rohkeasti kantaa eläinten puolesta ja osoittaa näin maailmalle, että muodin tulevaisuus on turkiton”, sanoo Fur Free Alliancen puheenjohtaja Joh Vinding.

Lisätiedot:

Heidi Kivekäs
vs. toiminnanjohtaja
puh. 050 384 5072
heidi.kivekas(at)animalia.fi

Laura Uotila
eläinsuojeluasiantuntija, Animalia
puh. 050 543 9601
laura.uotila(at)animalia.fi

Fur Free Alliancen tiedote.
Anti Animalia –kampanja.
Fur Free Retailer.
Turkittomat liikkeet.