Turkistuotteita myydään tekstiilinä ympäri Eurooppaa

Turkistuotteita myydään tekstiilinä ympäri Eurooppaa

aitoa turkista myydään tekstiilinäTuore selvitys paljastaa, ettei eurooppalaisilla kuluttajilla ole juuri mahdollisuutta tietää, sisältävätkö vaatekaupoissa myytävät tuotteet aitoa turkista vai eivät. Selvityksen teetti kansainvälinen Fur Free Alliance (FFA) -verkosto, ja se julkaistiin Euroopan parlamentissa tänään 27. syyskuuta.

Selvitystä varten kymmenessä EU-maassa tutkittiin yhteensä 667 aitoa turkista tekstiiliksi luokiteltavaa tuotetta. Vain joka kolmannessa vaatteessa oli EU-säännösten mukainen merkintä. Kansainvälisen selvityksen tulokset ovat linjassa Animalian keväällä julkaiseman raportin kanssa, minkä mukaan 66 % Suomessa tutkituista tuotteista oli merkitty lainsäädännön vastaisesti. Suomessa tutkittiin 61 aitoa turkista sisältävää tuotetta. Osa tuotteista lähetettiin tarkempiin tutkimuksiin Luonnontieteelliseen keskusmuseoon.

”Animalian selvityksessä ilmeni, että Suomessa myydään yleisesti tuotteita, jotka sisältävät aitoa turkista mutta joiden tuotemerkintä antaa ymmärtää tuotteen turkissomisteen olevan tekoturkista. Turkista sisältäviä tuotteita on merkitty esimerkiksi pelkästään akryyliä ja villaa sisältäviksi. Yksi tuotteista sisälsi Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkimuksen mukaan joko supikoiraa tai koiraa. Eli sen lisäksi, ettei kuluttaja tiedä välttämättä ostavansa aitoa turkista, hän voi ostaa myös koira- tai kissaturkista sisältäviä vaatteita”, kertoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila.

Harhaanjohtavat merkintätavat

Nykyinen lainsäädäntö vaatii merkitsemään tekstiilituotteen, mikäli siinä on käytetty aitoa turkista, nahkaa, luuta tai untuvaa. Merkintä koskee niin EU-alueelle tuotuja kuin siellä valmistettuja tekstiilituotteita. Tuotteista tulee löytyä teksti ”Sisältää muuta kuin tekstiiliä olevia eläinperäisiä osia”.

Vaikka EU-säädöstä noudatettaisiin, kuluttajat eivät saa riittävästi tietoa tuotteen alkuperästä. Merkitsemistä koskeva pykälä ei kata kaikkia tuotteita, joissa tyypillisesti käytetään turkista. Jos tuote sisältää turkista yli 20 %, merkintää ei vaadita. Harhaanjohtavuutta lisää se, ettei kenkiä, laukkuja eikä asusteita tarvitse merkitä.

”Kuluttaja ei tällä hetkellä voi luotettavasti selvittää, sisältääkö hänen ostamansa vaate aitoa turkista. Turkista sisältävät vaatteet on merkitty niin huonosti, että kuluttajat saattavat tietämättään ostaa tuotteita, joita he eettisistä syistä pyrkivät välttämään. Euroopan komission tulisi tehdä eläinperäisiä osia sisältävien tuotteiden merkinnöistä pakollisia Euroopan unionin alueella. Merkintäpakon tulisi koskea kaikkia tuotteita huolimatta siitä, kuinka monta prosenttia niissä on eläinperäisiä osia ja minkälaisesta tuotteesta on kysymys”, sanoo Animalian vs. toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs.

Toimenpide-ehdotus Euroopan komissiolle

Fur Free Alliance, Animalia ja muut FFA:n jäsenjärjestöt ehdottavat Euroopan komissiolle, että merkintöjä koskevan lainsäädännön tulee olla sellainen, ettei kuluttaja voi vahingossa ostaa tuotetta, jota pitää epäeettisenä. Aitoa turkista sisältävät tuotteet tulee merkitä huolimatta siitä, mikä tuote on kyseessä ja kuinka paljon turkista se sisältää.

Tuotteen merkinnästä tulisi käydä ilmi seuraavat asiat:

– Eläinlaji: Mistä eläimestä turkis on peräisin. Eläimen yleinen lajinimi sekä lajin tieteellinen nimi.
– Turkiksen alkuperämaa: missä eläin on kasvatettu tai pyydystetty ja tapettu.
– Kasvatus- ja lopetustapa: Onko eläin esimerkiksi kasvatettu verkkohäkissä tai pyydetty ansalla.

Nämä tiedot tulisi olla pakollisina kaikissa tuotteissa, joissa on aitoa turkista, mukaan lukien vaatteet, käsilaukut, kengät ja asusteet. Turkiksen painon tai prosenttiosuuden ei pidä vaikuttaa merkintään. Merkinnän tulee olla selkeästi nähtävillä tuotteeseen ommellussa materiaalilapussa. Merkintä pitää olla myös tuotteen kuvauksissa verkkokaupoissa ja paperisissa katalogeissa.

Animalia julkaisi keväällä Suomessa tehdyn selvityksen, jossa tutkittiin 61 turkiksia sisältänyttä tuotetta. Fur Free Alliancen kansainvälinen raportti, Mislabelled and Misleading: Fur Labelling Problems in the EU Market, esiteltiin tänään Euroopan parlamentissa. Animalia on Fur Free Alliancen jäsenjärjestö.

Lisätietoa kansainvälisestä raportista Fur Free Alliancen sivulta
Fur Free Allince: Mislabelled and Misleading: Fur Labelling Problems in the EU Market (PDF).
Lisätietoa Suomen selvityksestä
Animalia: Väärinmerkityt tuotteet – harhaanjohdetut kuluttajat (raportti, PDF).
Animalia: Turkista myydään tekstiilinä – kuluttajaa johdetaan harhaan (tiedote 22.3.2017)

Lisätiedot:

Laura Uotila
eläinsuojeluasiantuntija, Animalia
puh. 050 543 9601
laura.uotila(at)animalia.fi

Heidi Kivekäs
vs. toiminnanjohtaja, Animalia
puh. 050 384 5072
heidi.kivekas(at)animalia.fi

Näin voit auttaa turkiseläimiä:

  • Äänestä Anti Animalia -kampanjassa ja kannusta yrityksiä luopumaan turkiksista.
  • Ryhdy Animalian kuukausilahjoittajaksi. Säännöllinen tuki mahdollistaa, että voimme työskennellä pitkäjänteisesti eläinten hyväksi. Jo 7 euroa kuukaudessa auttaa!
  • Tee 20 € kertalahjoitus helposti tekstiviestillä: Lähetä viesti ANIMALIA20 numeroon 16155. Tekstiviestilahjoitus veloitetaan puhelinlaskultasi.