Jo 750 muotialan yritystä liputtaa turkittomuuden puolesta

Jo 750 muotialan yritystä liputtaa turkittomuuden puolesta

Muotialalla uskotaan vakaasti turkittomaan tulevaisuuteen. Viimeisin turkistuotteista luopunut yritys on luksusmuodin verkkokaupan pioneeri Yoox Net-A-Porter, josta tuli kansainvälisen Fur Free Retailer -ohjelman 750. yritys. Suomessa Fur Free Retailer -ohjelmaa ja turkittomien liikkeiden listaa ylläpitää Animalia.

Luksusmuodin verkkokaupan suurimpiin yrityksiin lukeutuva YOOX Net-A-Porter teetti ennen päätöstään tutkimuksen, joka selvitti yrityksen 25 000 asiakkaan mielipidettä aitoihin turkiksiin. Suurin osa vastaajista halusi yrityksen lopettavan turkistuotteiden myynnin. YOOX Net-A-Porter julkistikin uuden turkittoman toimintaperiaatteensa kesällä. Yrityksellä on 2,9 miljoonaa asiakasta 180 maassa.

”Saamme jatkuvasti uutisia uusista turkittomuuteen sitoutuneista yrityksistä sekä maista, jotka ovat kieltäneet turkistarhauksen. Turkistarhaus ei kestä päivänvaloa, sen todistavat muun muassa uusimmat jättikettukuvat, jotka ovat järkyttäneet sekä muotialaa että kuluttajia ympäri maailman. Eettistä turkista ei ole olemassa”, sanoo Animalian vs. toiminnanjohtaja Heidi Kivekäs.

Yhä useampi muotialan vaikuttaja on julkisesti kertonut ottavansa eläinten oikeudet toiminnassaan huomioon ja sitoutuneensa siksi turkittomuuteen. Usein päätös turkisten myynnin lopettamisesta syntyy Fur Free Alliancen tai sen jäsenjärjestön ja yrityksen välisissä neuvotteluissa, kun yrityksessä ymmärretään, ettei eettistä turkistarhausta ole.

”Maailmanlaajuisesti ihmiset ovat muuttamassa kulutustapojaan eettisempään ja kestävämpään suuntaan, ja muotialan yritykset tietävät sen hyvin. Brändit, jotka arvostavat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta ymmärtävät, että turkistuotanto ei sovi siihen kuvaan. Muotialan tulevaisuus on väistämättä turkiton”, Kivekäs sanoo.

Fur Free Retailer on kansainvälisen turkiseläinten suojelujärjestöjen koalition Fur Free Alliancen vuonna 2002 perustama ohjelma, joka on käytössä 20 maassa ympäri maailman. Fur Free Retailer -ohjelman tavoitteena on saada muotialan yrityksiä sitoutumaan turkittomuuteen. Turkiksista luopuneita isoja nimiä viime vuosina ovat muun muassa Giorgio Armani, Hugo Boss, H&M ja Inditex, joka on esimerkiksi Zaran, Massimo Duttin, Bershkan ja Pull and Bearin emoyhtiö.

H&M:lle turkittomuuteen sitoutuminen oli eettinen päätös.

”Meillä H&M:ssä on ollut jo pitkään turkiton linja, ja työskentelemme sen eteen, että eläinten tappaminen niiden turkisten vuoksi loppuu”, sanoo Mutlu Toksoz, H&M:n vastuullisen liiketoiminnan asiantuntija.

Eläinoikeuskysymysten lisäksi ympäristöongelmat ovat toinen syy yrityksille luopua turkiksista.

”Turkisten tuotannossa käytetään paljon kemikaaleja, ja niiden valmistus on haitallista ympäristölle ja vie paljon energiaa. Turkistarhat ovat myös paikallisesti merkittäviä vesistöjen kuormittajia Suomessa”, sanoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila.

Viidentoista vuoden ja turkittomuuteen sitoutuneiden 750 liikkeen kunniaksi on Fur Free Retailer on saanut uuden ilmeen ja verkkosivun.

Kansainvälinen sivu
Suomalainen sivu

Lisätietoja

Heidi Kivekäs
vs. toiminnanjohtaja, Animalia
puh. 050 384 5072
heidi.kivekas(at)animalia.fi

Laura Uotila
eläinsuojeluasiantuntija, Animalia
puh. 050 543 9601
laura.uotila(at)animalia.fi