Miksi Atrialle annettiin 7 minuutin mainos Ylen prime timessa?

Miksi Atrialle annettiin 7 minuutin mainos Ylen prime timessa?

atriaToimittaja seisoo ruokakaupassa ja pohtii: ”Broileria ostaessa tulee välillä syyllinen olo”. Tästä eläineettisestä ongelmasta alkaa harvinainen hetki televisiossa: pitkä suuryrityksen mainos Ylen kanavalla.

Laki Yleisradio oy:sta sanoo mainonnasta Ylellä seuraavasti:

Mainonnan kielto

Yhtiö ei saa lähettää mainontaa televisio- tai radio-ohjelmistojensa eikä muiden eri televerkoissa tarjoamiensa julkisen palvelun tehtävään kuuluvien sisältöpalveluiden yhteydessä.

Lainkohta vaikuttaa yksiselitteiseltä. Myös Journalistin ohjeiden selväsanaisen kohdan 16 mukaan ”ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä” ja ”piilomainonta on torjuttava”. Kun katsoo Puoli seitsemän –ohjelman 7. helmikuuta Yle TV1:ltä lähetettyä inserttiä broilerituotannosta, tuntuu, että kaikille pelisäännöt eivät ehkä olekaan aivan selvät.

Inserttiä ehtii katsoa alle minuutin, kun kuvaan ilmestyy tuottaja, jolla on päällään Atrian paita. Hän kertoo broilerituotannosta toimittajalle. Välillä toimittaja puhuu kuin suoraan Atrian verkkosivuilta lainatuin sanankääntein: Linnut saavat ”puhdasta vettä”, muissa maissa olot ovat huonommin ja nokkia typistetään, Suomessa lintujen virikkeellisyydestä on huolehdittu ja niin edelleen. Yhtään kriittistä sanaa ei toimittajan suusta kuulla. Mieleen tulee, mistä hänen nämä melko yksipuoliset tietonsa mahtavat olla peräisin? Onko Atria kenties auttanut keruussa?

Hyvinvointitutkija pääsee ääneen kolmen lyhyen kommentin ajan, joista yhdessä hän esittää kriittisen huomion joidenkin lintujen terveydestä. Insertti myös sisältää sinänsä informatiivista kuva-aineistoa broileritilalta, mutta esimerkiksi lintujen tappaminen on jätetty pois.

Tuottajan paidan logo ei jää insertin viimeiseksi viittaukseksi Atriaan, vaan tarkkaan laskien niitä kertyy kuusi. Ääneen pääsee pian Atrian broilerirehujen kehittämispäällikkö, joka muistuttaa että muualla lintujen juomaveteen lisätään antibiootteja ja Suomessa rehussa on kotimaista viljaa. Seuraavaksi Atrian tuotantopäällikkö kertoo, miten teuraskuljetuksissa panostetaan hygieniaan. Toimittaja on juonto-osuudessa samaa mieltä. Välissä näkyy Atrian rekka ja teksti ”Suomalaisilta tiloilta”.

Lopuksi toimittaja tekee kaupassa valinnan. Hän ottaa paketillisen kanaa, ja soittaa Atrian tuottajalle: ”Moi Suvi, mä löysin kuule sun kasvattamaa broileria kaupasta, oisko sulla jotain hyvää kanareseptiä kuule?” Kamera zoomaa lopuksi Atrian tuotteisiin lihahyllyssä. Draaman kaari on täydellinen ja toimittajan insertin aluksi kertoma eettinen ongelma ratkaistu: Atrian tuotteita ostaessa ei tarvitse kokea huonoa omaatuntoa.

Miten tässä sitten näin kävi?

Yksi mieleen tuleva selitys on, että Atria on tehnyt saman tempun kun vuoden 2016 loppupuolella, kun joukko bloggaajia sai rahaa siitä, että he vierailevat Atrian perhetiloilla ja kirjoittavat broilerituotannosta. Siitäkään ei moni ollut innoissaan, sillä kirjoittaminen oli kovin yksipuolista. Nyt tilanne on erilainen siinä mielessä, että Ylelle eivät mainokset lain mukaan kuulu. Tällä kertaa raha tuskin vaihtoi omistajaa. Puoli seitsemän –ohjelman toimitus on vain kertakaikkisen pahasti kompuroinut kriittisyyden kanssa.

Insertissä ei käsitelty kunnolla tai ollenkaan niitä monia merkittäviä hyvinvointiongelmia, joita broilerituotantoon liittyy. Noin 30 prosentilla broilereista on jalan epämuodostumia. Epämuodostumat ovat todennäköisesti seurausta muun muassa linnun elopainoon verrattuna suhteellisen lyhyistä jaloista ja rintalihasten liiallisesta kasvusta, mikä siirtää linnun painopistettä eteenpäin. Lisäksi linnuilla on vakavia ongelmia liikkumisessa: ne todennäköisesti makaavat kauemmin maassa liikkumisen aiheuttaman kivun vuoksi ja kärsivät tämän takia kosketusihottumasta. Kosketusihottumalla tarkoitetaan rinnan, kintereiden ja jalkojen kulumisen aiheuttamia haavaumia, jotka voivat tulehtua.

Ohjelmassa saavutettiin juuri se efekti, jota Atria nyt markkinoinnillaan tavoittelee: näennäinen avoimuus ja tuotantotilojen ovien avaaminen kameroille. Kontrolli sen suhteen, mitä kerrotaan, pysyy kuitenkin tiukasti Atrian hyppysissä.

Yle TV1:n kanavajohdolla ja Puoli seitsemän –ohjelman toimituksella taitaa olla vähän selitettävää.

Kirjoittaja: Veikka Lahtinen, Animalian kampanjavastaava

Tue Animalian työtä tehotuotannon lobbausta vastaan ryhtymällä kuukausilahjoittajaksi!