Sipsikaljavegaanit saa Pro Animalian rennon veganismin edistämisestä  

Sipsikaljavegaanit saa Pro Animalian rennon veganismin edistämisestä  

– Anti Animalia koulujen lihaviikon toteuttaneelle Lihasta-viestintähankkeelle

Animalia myöntää tämän vuoden Pro Animalia –palkinnon Facebookin Sipsikaljavegaanit –ryhmälle, joka on tehnyt merkittävää työtä veganismin valtavirtaistamiseksi. Ryhmä on raivannut tietä rennolle veganismille – ajatukselle siitä, että veganismi on hauska asia. Ryhmän positiivinen ja hedonistinen ilmapiiri hälventää veganismiin liitettyjä ennakkoluuloja ja tekee veganismista helpommin omaksuttavan asian yhä useammalle. Sipsikaljavegaanit on merkittävästi vaikuttanut veganismitrendin leviämiseen Suomessa.

proanimalia2016”Tämä ryhmä alkoi kaveriporukan tarpeesta saada tietoa kauppojen vegaanivalikoimista. Nyt se vaikuttaa suoraan siihen, mitä tuotteita kaupoissa on. Olemme olleet itsekin hämmentyneitä siitä, miten ryhmä on kasvanut yli 35 000 jäsenen kokoiseksi. Selvästi sillä on paljon vaikutusta, että ryhmässä ei syyllistetä ketään siitä mitä he syövät, vaan lähestytään veganismia positiivisesti”, Sonja Koskela ryhmän moderaattoritiimistä kommentoi palkinnonjakotilaisuudessa.

Animalia pitää Sipsikaljavegaaneissa merkittävänä ryhmän saavuttamaa suurta näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.

”Kuluneen vuoden aikana veganismi on murtautunut marginaalista aikakauslehtien palstoille, kauppojen myydyimpien valmisruokien listoille ja tuonut uutta potkua monille elintarvikealan yrityksille. Vegaaninen ruoka on nyt helposti jokaisen ulottuvilla ja siitä saamme osaltaan kiittää Sipsikaljavegaanit-ryhmää. Ryhmä on onnistunut vakuuttamaan kymmenettuhannet ihmiset siitä, että kasvissyönti ei ole porkkanan puremista, vaan se on hyvällä ruualla nautiskelua. Veganismin nousu on näkynyt suoraan myös kauppojen myyntitilastoissa, joissa tietyt vegaaniset valmisteet ovat nousseet monien suosittujen lihavalmisteiden ohi myyntimäärissä. Tämä jos mikä ilahduttaa eläinten ja ympäristön puolesta työskenteleviä”, Animalian toiminnanjohtaja Mai Kivelä kertoo.

Anti Animalia –palkinto myönnetään Atrian ja HKScanin Lihasta-viestintähankkeelle. Hanke toteutti marraskuussa kouluille suunnatun Kotimaisen lihan viikon, jonka yhteydessä tarjottiin oppilaille harhaanjohtavaa sisältöä tuotantoeläinten hyvinvoinnista. Tehotuotannon mainostaminen kouluissa on erityisen röyhkeä teko. Koulua käyvät lapset ovat huomisen päätöksiä tekeviä aikuisia, ja siksi heidän pitäisi saada opetuksesta ajantasaista ja tarkkaa tietoa siitä, millaisia ongelmia tehotuotantoon liittyy sekä ilmasto- että eläineettisestä näkökulmasta.

”On turhauttavaa, että yritysten annetaan markkinoida näin suoraan kouluissa, vaikka kouluja ei saisi käyttää markkinoinnin kanavina. Lasten tulee saada aitoa tietoa siitä, miten omilla kulutustottumuksillaan voi vaikuttaa eläinten hyvinvointiin ja ympäristönsuojeluun. Tällaiset liha-alan kampanjat yrittävät tehdä mustan valkoiseksi, vaikka lapsille pitäisi nimenomaan tarjota oikeita, kestäviä faktoja eläimistä ja niiden hyvinvoinnista. Toivottavasti enää jatkossa tällaista suoraan lapsiin kohdistuvaa koulukampanjointia ei sallita”, Kivelä toteaa.

Pro Animalia -palkinto jaetaan vuosittain. Ensimmäinen palkinto jaettiin vuonna 1987. Anti Animalia -palkinto jaetaan, mikäli vuoden aikana on noussut esiin jokin eläimille erityisen negatiivinen ilmiö. Huomionosoituksen voi saada yksityishenkilö, ryhmä, organisaatio tai yritys.

Aiemmat palkinnot sivuillamme

Lisätiedot:

Mai Kivelä
toiminnanjohtaja, Animalia
p. 050 384 5072
mai.kivela@animalia.fi

Sonja Koskela
Sipsikaljavegaanit-ryhmän moderaattoritiimi
p. 045 3555 969
sonja@kapsi.fi